Openstreetmap – od nás pro nás

Jistě jste všichni už někdy zabrowsili na nějaké ty Gůgl meps, Hromada mapy, Á, mapy, nebo prostě jen Mapy. Pokud se na ně díváte častěji, nejspíš už se vám i stalo, že v nich byla cesta která ve skutečnosti už není, silnice po které jste fyzicky jeli naopak není v mapě nebo byly špatně nějaké jiné informace. Pokud jste náhodou četli Licenční podmínky, tak jste se taky dozvěděli že jste v použití map dosti omezeni.

To se nelíbilo jednomu pánovi a tak vymyslel projekt Oupnstrítmep. Běžné internetové mapy se tvoří z různých zdrojů, které ne vždy jsou aktuální a většina informací se zpracovává automaticky. To vede k tomu, že jsou v mapách někdy zastaralé informace, nebo tam nejsou ty které zrovna potřebujete. Openstreetmap nespoléhá na automaticky vytvořené mapy, ale na širokou základnu dobrovolníků – (téměř) vše co na mapě vidíte je tedy „naklikáno“ živým člověkem. Do mapy lze přidávat nepřeberné množství informací, záleží co je pro vás důležité. Něco vám chybí? Doplňte to!

Druhým důvodem proč dělat od začátku co už je z velké části vytvořené jinde jsou licenční podmínky. Openstreetmap je tvořená pod licencí Creative Commons (Attribution-Share Alike 2.0 Generic) [licence byla v r. 2012 změněna na ODBL], takže ji můžete používat prakticky jakkoliv. Objevila se i možnost exportu pro GPS Garmin, můžete tedy to co jste vytvořili nahrát do GPS a nechat se navigovat.

Stav v ČR je momentálně takový, že jsou zakreslené všechny silnice do III. třídy, železnice a mnoho dalšího. Nicméně pořád se najdou hluchá místa, zejména mimo velká města, rozhodně je tedy stále každá ruka s myší dobrá. Osobně preferuju mapy z Openstreetmap před Google maps na frekventovaných místech a ve městech – jsou tam často údaje které nejsou zakreslené v jiných mapách. Naopak v místech kam lidská noha vkročí jen zřídka není dle mého názoru v ČR nad turistickou mapu nebo v zahraničí alespoň Gůgl terénní mapy. S oběma umí pracovat Trekbady Atlas Kriejtr a tvořit tak atlasy pro můj oblíbený Trekbady.

Pokud si říkáte, že byste mohli přispět svojí trochou do mapového mlýna, asi vás napadlo jak se mapy vytváří. Ve skutečnosti je největší problém, že k vytváření nelze použít data u kterých to není povoleno – nesmíte tedy kreslit například podle většiny internetových map ani podle papírové mapy (pokud jste si ji sami nenakreslili, nebo to nemáte povolené autorem). Jsou tedy v podstatě pouze dvě legální možnosti. První je, že si data opatříte sami, nejčastěji pomocí GPS. Prostě jdete, pamatujete si kde co bylo (nebo si to fotíte), doma pak nahrajete trasu do některého z programů, vytvoříte podle něj cesty, objekty apod. a nehrajete ji na server. Tam se za nějaký čas (podle rendereru) objeví všem. Dobré je tuto možnost zkombinovat s možností druhou, kterou je vytváření map z povolených zdrojů. V ČR jsou to zejména mapy od chlapců z UHULu a mapy kreslené bystrým okem a rovným pravítkem od Společenství Katastru. S těmito dvěma mapami můžete vykouzlit leccos, pokud místo znáte tak tím lépe.

Co jsem napsal by bylo pěkné, ale asi nepříliš užitečné pokud by se musely psát souřadnice ručně, tak tomu ale naštěstí není. Nejjednoduším vstupem do světa vytváření map je pak Potlač vytvořený ve flashi, mnoho lidí (např. já) pak preferuje spíše praktický program geografů z Germánie – Džava Oupnstrítmep editor (JOSM). Ten je již samostatnou Java aplikací, nevýhodou může být dosti vysoká spotřeba RAM paměti (pokud si načtete větší oblast, zapnete ortofotomapy i katastrální mapy a začnete pracovat, na gigabytu jste jako nic). Existují i další editory, se kterými však nemám zkušenost.

Pokud vás projekt zaujal a rádi byste další informace, najdete je například na České uiki, popř. použijte váš oblíbený vyhledávač.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.