První zkušenosti s chrániči sluchu Alpine MusicSafe Classic

Aktualizováno 26. 2. 2013

Po dlouhé odmlce v psaní bloku způsobené zejména diplomkou, státnicemi a nechutí něco dalšího psát, jsem na začátku července navštívil festival Basinfirefest, kde mě kromě hudby zaujal stánek firmy Auris Audio s chrániči sluchu, neboli „špunty do uší“. Protože jsem nad koupí chráničů už déle uvažoval, po konzultaci s obsluhou stánku jsem si na místě koupil špunty MusicSafe Classic firmy Alpine. Ty jsem hned na místě podrobil testu při poslechu různých kapel a dále doma jako chrániče sluchu při hraní na bicí soupravu.

Předem bych rád upozornil, že se jedná o mé první chrániče sluchu (předtím jsem používal na utlumení běžná uzavřená circumaurální sluchátka), hodnotím je tedy oproti mým očekáváním, nemám k dispozici jiné srovnávací „špunty“.

Obsahem balení sluchátek jsou samotné gumové chrániče, ne nepodobné běžným intraaurálním sluchátkům typu „špunty“, dvě výměnné vložky s různými útlumovými charakteristikami, plastová pomůcka na umístění špuntů do ucha a plastová, hliníkově působící krabička pro přenos výše zmíněného. Cena byla v Auris Audio cca 590 Kč, o třetinu levněji se dají sehnat např. na Amazonu.

Samotné špunty jsou dle vloženého letáku „velmi příjemné na nošení, v uších výborně sedí a netlačí“. Dle popisu na obalu jsou „designed for listening to music whilst providing optimum hearing protection without loss of clarity“. Vložené výměnné filtry jsou ve dvou barvách. Stříbrný, označený jako „Medium protection“ a zlatý, značený „High protection“. Grafy vytvořené z tabulky na obalu ukazují poměrně shodné frekvenční charakteristiky obou, kdy stříbrný filtr tlumí o něco méně nízké a vysoké frekvence. Výrobce bohužel neudává hodnoty pro nižší frekvence v řádu desítek Hz.

Chrániče jsem zkoušel ihned po zakoupení přímo na festivalu. Po prvních pokusech jsem zjistil, že je důležité se držet doporučení výrobce a druhou rukou si pomoci natažením boltce nahoru a dozadu – zvukovod se tím mírně „narovná“ a chrániče jdou lépe dovnitř, i když si u toho člověk připadá trochu jako lidoop. Zpočátku mi špunty přišly mírně nepohodlné, chvíli po nasazení si ale „sednou“ (dle výrobce se materiál zahřátím přizpůsobí tvaru zvukovodu) a přestanete je vnímat. Přiložený „aplikátor“ není od věci, zvláště ze začátku, kdy nevíte, kde přesně mají být umístěné – míval jsem pořád pocit, že jsou špatně a zatlačoval je dále do ucha. Výrobce se také chlubí krátkými „stopkami“ a tedy že chrániče netrčí z uší. To je sice pravda (i když chrániče jsou stále v uchu vidět), na druhou stranu budete výrobce proklínat, až se budete snažit je v mírně podroušeném stavu z ucha vyndat, zejména pokud máte silnější prsty.

Co se týče útlumu, obecně si nemohu na sluchátka stěžovat, u většiny kapel jsem musel jít podstatně blíž k reproduktorům, protože mi přišlo, že je slyším příliš potichu. Sluchátka navíc vcelku spolehlivě odfiltrují běžný hluk okolí (15 dB útlum je poměrně hodně), takže vás nebudou rušit okolo si povídající lidi. Bohužel i přes poměrně vyrovnanou frekvenční charakteristiku do cca 4 kHz je hodně znát o téměř 10 dB vyšší útlum ve výškách. Zpěv, kytary, většina dechů, všechno je slyšet bez problémů. Činely jsou však slyšet podstatně tišeji a sóla na kytaru ve vyšších polohách jsou často přehlušena ostatními nástroji. O menších dechových nástrojích s vyšším tónem ani nemluvě. Basy do rozumné frekvence jsou utlumeny poměrně slušně, takže hudba, která nejde s frekvencemi příliš do hloubky je se špunty vcelku poslouchatelná. Problém nastává, pokud je basů moc, typicky nu-metal a metalcore s podladěnými nástroji, kde všem kytarám přebývá pár basových strun. Odhadem kolem 50 Hz už špunty téměř netlumí (což nebude chyba jen těchto chráničů, nízké frekvence člověk nevnímá jen ušima) a slyšíte skoro jen basy s ostatními nástroji na pozadí. Nedovedu si představit, že by někdo s těmito špunty poslouchal na koncertě hip-hop nebo techno (přestože příznivcům tvrzení „víc basů = lepší hudba“ budou dozajista vyhovovat). Zlaté vložky mi přišly na poslech hudby vhodnější (napovídá tomu i frekvenční charakteristika), stříbrné jsem proto zavrhl jako poměrně zbytečné.

Po festivalu jsem špunty vyzkoušel ještě v druhé plánované oblasti použití – hře na bicí. Špunty mě příjemně překvapily, žádné hluboké basy se zde nekonají a utlumení činelů a vyšších frekvencí vůbec je žádoucí – neboť právě činely jsou zejména při hraní tvrdší hudby silným zdrojem zvuku a se širokým spektrem zejména ve vyšších frekvencích. Ty jsou špunty poměrně odfiltrovány a jsou tak více slyšet bubny včetně kopáku. Navíc byl se špunty podstatně méně slyšet dozvuk bubnů, což také napomáhá jejich čitelnosti, důležité nejen při cvičení.

Bohužel momentálně neoplývám vlastní kapelou (o více než jedné osobě), takže vhodnost špuntů při zkoušení s osatními nástroji nevzykouším, jsem však v tomto směru optimistický.

Se špunty v uších není problém mluvit s ostatními lidmi, srozumitelnost je nižší než bez nich, ale v běžných případech dostatečná.

Přiložený plastový obal na špunty je sice poměrně praktický a vypadá odolně (přestože je jen plastový), problém však nastává, když do něj chcete umístit kompletní vybavení, tedy špunty, aplikátor a druhý pár filtrů. Nacpat jmenované dovnitř není takový problém, ale vyndávání na místě se může stát poměrně otravným a není poblém ztratit zejména filtry. Což na festivalu ve stoje v davu pod pódiem může být poměrně problém. Na druhou stranu stejně zjistíte, že nemá cenu stříbrné filtry nosit a špunty se naučíte nasazovat i bez aplikátoru, což tento problém eliminuje a do krabičky se ještě něco malého vejde (i když tak malého, že mě ani nenapadá co).

Závěr: Testované chrániče sluchu bych doporučil pro cvičení na hlasité nástroje, myslím že dobrou službu udělají i při zkouškách s kapelou a situacích, kde je frekvenční vyrovnanost sice do jisté míry potřebná, ale ne zásadní. Pro použití na hlasitých koncertech záleží na tom, jestli si více ceníte 100% hudebního zážitku, nebo svého sluchu. Pokud nechcete dělat (tak velké) kompromisy, tak si kupte špunty na míru.

15 odpovědí na “První zkušenosti s chrániči sluchu Alpine MusicSafe Classic”

  1. Na míru? to někde takové špunty vyrábí?
    to jsem tedy neviděl ani v obchodě se střeleckými potřebami, a že tam toho měli dost, to se rád nechám poučit…

  2. Teda budu zvědav, až jednou vyrobí špunty, které budou do uší sedět mě. Asi jsem se narodil s nestandartní velikostí ucha či co, každopádně, zatím jsem nepotkal takové, které by nepadaly a nebo byly aspoň trochu pohodlné – tedy co se týče sluchadel. Takové ty střelecké, ty by pasov aly, ale do těch si zas hudbu nepustím…

  3. [<0174: Zajímavý názor, manuálně zkopírováno z mailu]

    Ahoj,

    díky za tu recenzi na špunty od Alpine a hlavně za ten odkaz na ty špunty na míru. Ctěl jsem ti napsat do komentářů, ale nešlo mi to.

    Mám přecitlivělý sluch a často po koncertech trpím tinitem, někdy to trvá až do dalšího dne. To je samozřejmě velmi nepříjemné, když máš rád hlasitjší muziku. Bohužel jim nemůžu říct, ať si to dají potišeji.

    Taky jsem si koupil špunty od Alpine, konkrétně MusicSafePro, jediný rodzíl je, že tam je ještě bílý filtr pro low protection navíc. (tlumí o 10,2dB -125Hz a o 24dB – 2000Hz. Zkoušel jsem prve ty stříbrné, ale přišlo mi to moc ztlumené, tak jsem zkusil ty bílé, ale opět jsem vůbec nebyl spokojen. Hudba byla příliš ztlumená a zvuk zkreslený, jako bych ty kapely poslouchal s hlavou ponořenou do záchodové mísy. Moc mě to teda nebavilo.

    Nevím jestli to bylo tím, že špunty tlumí příliš, anebo tím, že tlumí až moc ty víšky, vlastě o celých 14dB změní ten kontrast basů a výšek.

    Tys psal o nějakých špuntech na míru. Ty jsem tam zatím nenašel, ale byly tam ty špunty pro muzikanty, ER-9, ER-15 a ER-25. Jenom jeden ten špunt stojí 40 dolarů. Díval ses na ně? Ty ER-15 prý nemění strukturu vnímaného zvuku a tlumí téměř rovnoměrně celé frekvenční spektrum o 15 dB. Ty ER-9 zas tlumí hloubky o devět a výšky až o 15, píšou že jsou vhodné spíš pro akustickou hudbu.

    Klidně bych si je koupil asi ty ER-15, jen se obávám, abych zas neměl pocit, že je ztlumení až moc velké. Tys tam viděl i nějaké jiné přímo na míru?

    Možná ta ochrana o 15dB je optimální pro ochranu sluchu, ale nikdo neřekl, že rock´n´roll má být pro sluch bez rizika, když chceš docílit intenzivnějšího zážitku, tak prostě chceš aby to bylo nahlas trochu víc.

    Dneska se v těch klubech hraje opravdu docela dost nahlas, a je dokázáno, že pro poškození sluchu stačí daleko menší hlasitost. Ale těm lidem to nevadí, nevnímají to jako něco nepříjemného či bolestivého a ani netrpí tinitem, alespoň většina z těch, kterých jsem se na to ptal. Chodím na noisové koncerty a je tam narváno k prasknutí, včetně různých křehkých slečinek a kdyby je to bolelo, tak by asi odešly.

    Takže mi nejde ani tak o ochranu sluchu, jako o to, aby mi ta hudba byla příjemná a nepřekračlovala můj práh (vědomé) bolesti pro hluk. Bohužel si dneska nevyberu, leda bych začal poslouchat jinou muziku. Každopádně je vždycky lepší, ničit si sluch alespoň o trochu míň, takže alesponň malá ochrana je lepší než nic.

    Je to docela investice do těch ER-15, kdyby tam byly třeba ER-13, tak si pořídám radši ty slabší. Nemohl bys mi poradit, co bys na mém místě zvolil? A jestli tam jsou i ty špunty přímo na míru, tak mi prosím pošli odkaz, protože jsem to neviděl.

    No možná ty patnáctky budou akorát, je dost možný, že mě ty alpine neuspokojily hlavně kvůli tomu spektrálnímu zkreslení zvuku.

    Ještě jsem našel tohle http://www.auris-audio.cz/elacin-er-hi-fi-ochrana-sluchu na českém trhu. Ty špunty tlumí dokonce víc basy než výšky, to je zajímavé a je to taky docela vyrovnané. Bohužel cena je nehezká. Zkoušel jsem na nečisto objednat ty špunty z ameriky, ale platíš poštovné a nějaké clo, takže ani nevíš, kolik za ně ve výsledku dohromady zaplatíš. Výrobní náklady budou určitě v řádu pár korun, podle mě platíš jen za know-how za tu technologii. Kdybych věděl jak na to, tak bych si ty špunty radši vyrobil, škoda že nic moc nevím o akustice.

    1. Ahoj,
      díky za obsáhlý názor. Jen bych chtěl připomenout, že nejsem rozhodně specialista na špunty ani sluchátka, jen rád hraju i poslouchám hudbu a vím trochu něco o fyzice zvuku.
      Mrknul jsem na ty ER-25, 15, a 9. – na tom odkazu cos posílal. Doporučuju si ale přečíst komentář Radka Šicha, který je zjevně má.

      Jen pro srovnání – člověkem vnímaná dvojnásobná hlasitost je rozdíl asi 10 dB (což je [pouze shodou okolností, jinak to tak jednoduché není] desetinásobná energie zvuku, který musí bubínek zpracovat!). Ty moje Alpine MusicSafe Classic se stříbrnými chrániči mají deklarovaný rozdíl útlumu mezi 250 Hz a 4 kHz 8,3 dB, což je skoro sedminásobný rozdíl zvukové energie. Zlaté jsou na tom ještě o něco hůř.

      Ty Elaciny co jsi odkazoval, např. ER-9 vidím rozdíl mezi 1 kHz a 8 kHz celých 8,9 dB, ER-15 jsou na tom o dost líp (5 dB mezi 4 kHz a 8 kHz) a ER-25 pak podobně (4,9 dB).

      Hodnoty u těch MusicSafe Pro co máš mi přijdou podobné jako u těch Classiců.

      Takže – žádná sláva tak ani tak, za ty prachy bych do toho asi nešel. Opět viz komentář Radka. Možná do těch ER-15, netlumí tolik a 5 dB není tolik, navíc až na 8 kHz, což je poměrně vysoko (zkus třeba http://onlinetonegenerator.com/). na druhou stranu takové činely hrajou hodně právě v těchhle vysokých frekvencích.

      Za ty Etymotic Research co odkazuju v článku se omlouvám, mají nejspíš jen sluchátka na míru, ne špunty. Opravím to.

      1. Ahoj,
        dík za odpověď. Btw, doporučuju přečíst si ty komenty na mém odkazu.
        Jen jedna podstatná věc, já sice nevím, jakou frekvenci má jaký zvuk či tón, ale vím, že vysoké
        zvuky mi vadí nejvíce. Raději bych poslouchal hluk o síle 100dB o frekvenci 1kHz než 5kHz. Ty elaciny er9 měly nejhorší zkreslení, protože výrazně více tlumily frekvenci 8kHz. Někdy mi nevadí ani tak hluk hudby, jako ostré a vysoké tóny, pískání atp. (Samozřejmě že mi vadí jen tehy, jsou-li moc nahlas) Takže si myslím, že by mi ty špunty mohly posloužit i jako takový ekvalizér a ty devítky se mi líbí prostě nejvíc.

      2. Ahoj, ještě mě napadlo provést simulaci jakýchkoliv špuntů pomocí ekvalizéru na přehrávání hudby. Jenže jsem narazil na několik problémů. 1) mám cokoliv dělat s hodnotama pod 125Hz a nad 8000Hz? 2) pokud jsou na ekvalizéru mezihodnoty, jak nastavit ty? 3) u ekvalizérů jde většinou tlumit max o 12dB, takže řeším otázku, jestli když například nastavím všehcny hodnoty na +12dB a od nich teprve odečtu jednotlivé útlumy pro jednotlivé frekvence podle údajů od výrobce nebo kdybych prostě jednoduše všechny ty hodny zmenšil třeba o 10dB, tak jestli dosáhnu reálné simulace těch špuntů…

      3. Tak jsem provedl simulaci ve foobaru pomocí graphic equalizer. Jeliož je tam možné zlumit max o -12dB, tak jsem dal nejdřív všechno na +12dB. Pak jsem odečetl útlum pro jednotlivé frekvence. Mezihodnoty jsem dal tak někde mezi. Hodnoty pod 125Hz jsem nastavil stejně jako hodnotu pro 125Hz, to samé jsem udělal s hodnotami nad 8kHz a nastavil je stejně dle 8kHz. Doufám že to byl správný postup. Měl jsi pravdu, ty ER-15 zní ještě o moc líp než ty ER-9, teoreticky :-D.

        1. Myslím, že lepší postup nevymyslíš 🙂
          Pod 125 Hz a nad 8 kHz budou ty špunty nejspíš mít nějakou šílenou charakteristiku, tak se s tím nechlubí, ale těžko to tipovat, leda najít, jestli to někde testovali… osobně bych si přečetl co nejvíc názorů majitelů a podle toho se rozhodl.

    2. Roberte bacha, tech 40$ je cena za JEDEN filtr (s postovnym to dela skoro 100$ za dva filtry)! Cena za jeden se uvadi proto, ze si muzes dle libosti zkombinovat barvy leveho a praveho filtru, abys pak poznal na prvni pohled, ktera je leva tvarovka a ktera je prava. Potrebujes samozrejme koupit ty filtry dva a pak ty filtry potrebujes nekam umistit – musis si nechat udelat silikonove tvarovky podle odlitku sveho ucha (ten ti udelaji treba na foniatrii), takze se dostanes prave na tu silenou sumu co stoji Elaciny. Jako neni problem si koupit filtry zvlast a nechat si udelat jen tvarovky, ale neusetris…

  4. Zdravim,

    Se zajmem jsem si precetl tuto uzivatelskou recenzi, protoze sam vlastnim jak Customy (Elacin ER-15), tak tady ty Alpine MusicSafe (a i ER-20 a ER-20 mini od Etymoticu). Chtel jsem vedet, jak tyto spunty vnima nekdo dalsi…

    Co se tyce plastoveho „aplikatoru“, tak spis jde o plastovy „deaplikator“ 🙂 Nandat jdou v pohode i bez te trubicky, ale pokud ma clovek kratsi nehty, tak se prave pomoci teto trubicky spunty pohodlne vyndavaji. Nasune se to na stopku spuntu, zapaci se a je spunt venku.

    Zminoval jsi i Customy – chtelo by to ale zminit i jejich cenu. Je totiz temer desetinasobna. Jo, je pravda, ze zvukove jsou customy lepsi, ale vezmi si penove spunty a porovnej je s temi od Alpine, to je zhruba obdobny ekvivalent cenoveho rozdilu. Zvukovy rozdil ale nebude tak moc patrny, jako pri srovnavani s temi penovymi. Je pravda, ze frekvencni charakteristika MusicSafe spuntu neni uplne rovna, ale za ty penize je to porad parada. Hlavne jsou asi nejpohodlnejsi z univerzalu. Treba ER-20 od Etymotic Research zneji o neco lip, ale rozhodne nejsou takto pohodlne…

    Jeste me trochu prekvapilo to, ze na muziku preferujes zlate filtry. Ja je pouzil jen jednou a to na koncerte, kde byly totalne prehulene vysky, jinak mi prave prijde, ze na vyskach tlumi moc.

    1. Ahoj,

      díky za komentář. Jak jsem psal, jsem poměrně nový uživatel špuntů, takže příliš srovnání nemám. Stříbrné vložky jsem zkusil jen jednou na koncertě, od té doby jsem je nevytáhl (a po pravdě už ani nevím kde jsou). Rozdíl mi stejně přišel jen malý.

      Alpine používám doteď na zkoušky s kapelou a cvičení na bicí, ale musím říct, že jsem se je dodnes nenaučil pořádně nasazovat. Vytahovat mi naopak jdou pohodlně i bez nehtů, holt každý má jiné ucho 🙂

      Customy byly na konci zmíněny jen jako další level – sám je nemám a na koncertě si radši stoupnu někam dozadu ke zvukaři, poskakování pod podiem už mě bavit přestalo.

      1. Mne prijde, ze na nasazovani nic neni, proste je nacpes do ucha tak, ze se skoro nedaji vytahnout jak jsou hluboko 🙂 Dobre je na ne dychnout, jdou lip dovnitr. Ja tim, ze koncerty fotim se vetsinou vyskytuju vepredu a uz dlouho (diky hrani v kapele) pozoruju, ze mam slabsi tinitus, tak to nechci moc pokouset…
        Customy jsou bombasticky, ale musim rict, ze po skoro triletym pouzivani univerzalu (2.5 roku jsem mel ER-20) a pak chvili ty MusicSafe musim rict, ze at uz ER-20 nebo MusicSafe (PartyPlug) jsou vyborny a nechapu jak nekdo muze jit na hlasitej koncert bez toho, aby si chranil sluch. Nevim jestli starnu (nebo zvukari hluchnou) ale prijde mi, ze to byva cim dal vic nahlas.

        BTW uplne idealni univerzaly jsou filtry z ER-20 a silikonove bazmeky z Alpine – da se to zkombinovat 🙂

Napsat komentář: Robee Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *